Serviceresa? Say what!
Jupp, ni läste rätt. Branschen vill att vi överger begreppet färdtjänst, till förmån för det i detta sammanhang hejdlöst humorfyllda begreppet serviceresa. Det smått problematikska med denna nymodighet är enligt Lill bitchen, att ordet i sig inte skapar service. Det måste som till mer, så som låt säga faktisk service!
Låt Lill bitchen exemplifiera.
Enligt SLL får man som resenär tillstånd att kostnadsfritt ta med sig barn i bilbarnsstol, endast om det är biologiska barn. Om du råkar ha syskonbarn, styvbarn, syskon eller har familjekonstruktion som ifrågasätter norm, då ska halva taxameterbeloppet hostas upp. Detta trots att barn åker gratis eller till kraftigt reducerat pris i ”ordinarie kollektivtrafik”.
I Lill bitchens fall innebär det en oskälig kostnad och ojämlik livssituation om hon, lever i relation med någon som har barn eller är familjehem eller vill vara barnvakt.
När man ifrågasätter detta i kontakt med SLL, får man till svar att ni har andra förmåner! Hur detta nu är förmån??? Men visst vi okynnesåkare får tex göra kortare stopp för att tex hämta paket. Att SLL tjänar i effektivitet och minskade kostnader i att inte behöva skicka en ny bil, talas det tyst om kring denna förmån.
Lill bitchen undrar enligt vilken av rättighetskonventionerna SLL anser sig ha rätten att definiera familj och relation till barn? Varför finns ett behov av sådan begränsning?
Det SLL gör är att klamra sig fast vid förlegade normer av familj och visar på att service gällande resor, handlar om snygg paketering mer än ett tjänsteinnehåll baserat på kunders önskemål.
Så branschen kan väl börja i rätt ände, se till att först leverera service, sedan kan ni byta namn!
Och SLL, gör om gör rätt!
Om du har något att säga om detta inlägg, feel free!